Vredeseilanden laat consument om leefbare prijzen vragen voor boeren

Vredeseilanden laat consument om leefbare prijzen vragen voor boeren

28/07/2015

“Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen”, verklaarde boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche (link is external) tijdens De Ochtend op Radio1. Vredeseilanden sluit zich aan bij die oproep. De volgende campagne van Vredeseilanden, die haar hoogtepunt kent in het jaarlijkse actieweekend op 15, 16 en 17 januari, zal dan ook rond deze boodschap opgebouwd zijn.

“Niet alleen in België of Frankrijk staan boeren onder zware druk”, zegt Saartje Boutsen van Vredeseilanden. “Van de bananenboer in Senegal tot de melkveehouder in België: wereldwijd worstelen boeren om te overleven. Zo komt de productie van ons voedsel in gevaar, en dus ook onze eigen toekomst. Super goedkoop voedsel komt ons uiteindelijk duur te staan.”

Met de campagne Let’s #SaveTheFoodture daagt Vredeseilanden de Belgische supermarkten uit. Om verder te kijken dan een lage prijs en om van duurzame voeding de gewoonste zaak van de wereld te maken. “Kwaliteitsvol voedsel geproduceerd met respect voor het milieu, waar boeren van kunnen leven... Dat is geen luxe, maar een noodzaak om de toekomst van ons voedsel en van miljoenen boerenfamilies veilig te stellen.”

In dat kader zal Vredeseilanden vanaf september een stickeractie lanceren. Daarbij kunnen mensen op hun klantenkaart van de supermarkt de boodschap kleven: Mag het iets meer zijn? ‘t Is voor de boeren. “Supermarkten gebruiken vaak de consument als reden waarom ze altijd harder focussen op lage prijzen”, zegt Saartje Boutsen. “Met deze actie geven we consumenten de kans om te laten weten dat scherpe prijzen niet ten koste van de boeren mogen gaan.”

Eerder op het jaar bracht Vredeseilanden het boek #SaveTheFoodture uit. Daarin worden de duurzaamheidsinspanningen onderzocht van de Belgische retail en voedingsindustrie. Leefbare prijzen voor boeren zijn daarbij een belangrijke pijler. Auteurs Gert Engelen en Saartje Boutsen formuleerden daarrond tien aanbevelingen waarover ze momenteel in gesprek zijn met de sector.